Känner du att du behöver lyfta din hälsa ett snäpp? Ett enkelt sätt att få en kickstart är att unna sig en massage och på så sätt komma igång med egenvården. Tvärtom vad många kanske tror finns det många olika sorters massage. Den klassiskt svenska modellen handlar om att en utbildad massör eller fysioterapeut trycker på de ställen där du känner dig stel eller har värk. Det är vanligt att ha ont i musklerna i rygg och nacke, särskilt om man har ett stillasittande jobb. Om du vill ha en lite mer ovanlig behandling kan du vända dig till en kinesisk massör där massörerna i vissa fall går över din kropp med sina bara fötter.

Massage gör muskler mjukare

Vilken slags massage föredrar du? Vill du uppnå ett särskilt mål eller tar du mest en behandling för att det är skönt? Oavsett vad du har för anledning är en skön handpåläggning från ett proffs något alla borde unna sig då och då. Inom idrotten är massage en viktig del, det är nämligen så att man kan avlasta ömmande kroppsdelar och mobilisera musklerna genom fasta tryck och stretchning. Behandlingar för idrottspersoner brukar vara lite mer hårdhänta och kan vara särskilt viktiga när det närmar sig tävling. Sitter du ständigt framför datorn på https://gunsnroses.nu för att se om det har kommit nyheter om ditt favoritband? Då kanske du har fått en värkande nacke. Även då är det bra att förebygga en eventuell skada genom att ta en skön behandling.
För att mjuka upp musklerna behöver de aktiveras. Det går att göra inifrån kroppen genom att träna och höja pulsen eller utifrån genom att någon knådar på stället där du behöver extra blodgenomströmning. Det är ofta bäst att vara lite uppvärmd innan du får en massage eftersom det ger bättre effekt då. Det kan kännas jobbigt att aktivera en stel muskel men det är det som hjälper i längden. Att få massage är en form av egenvård som kan användas som komplement till träning och att äta rätt – allt hänger ihop för att kroppen och sinnet ska må så bra som möjligt. Du kan även prova att massera dig själv genom att trycka på dina ömmande muskler, eller be någon annan att hjälpa dig att bli mjukare i musklerna.

Massage och dess historia

Vet du var massage från början kommer ifrån? Denna behandlingsform är nästan 2000 år gammal och uppfanns enligt vad många tror i Kina när den dåvarande kejsaren hade både ihållande hjärtbesvär och en stark huvudvärk. Genom att knåda, slå och skapa friktion lyckades en man göra så att kejsarens problem upphörde och försvann helt.
På 100-talet i Kina masserade man på många olika sätt. Förutom att använda händerna och ibland fötterna värmde man även upp porslin och lade på personen som behövde lindring. Ibland kan det kännas skönare att få en mild lindrande massage som inte känns så mycket, om man har stora problem med musklerna. En hand som tar tag i nacken kan göra ont. Idag använder man heta stenar på samma sätt som kineserna för 2000 år sedan använde porslin. På vissa klassiska kinesiska massageinstitut håller man fortfarande på med varmt porslin, men då oftast som ett moment i en vanlig massage.
Massage har även varit stort i Grekland i alla tider. Inom grekisk medicin betraktade man länge massage som en konstform och ansåg att den kunde ge styrka som tidigare inte fanns. Det finns många gamla skrifter som är bevarade från antiken där det lätt går att följa med i hur de gamla grekerna tänkte när de masserade. Vissa ställen på kroppen trodde man hade viss funktion och inneboende betydelse, en teori som idag är omdiskuterad. På andra håll i Europa, t.ex. i Italien, höll man även på med vattenmassage och gyttjebad som en form av egenvård som alla kunde ta del av.

Massage är skönt för nacke och rygg

Vad massage är idag

Har du bestämt dig för att du vill ha en riktigt ordentlig massage? Vilken sort är du mest sugen på? Även idag finns det många olika varianter att välja mellan. Den klassiska idrottsmassagen liknar det som kallas för svensk massage och det är vad du får om du köper en vanlig behandling. Vissa kliniker och massageinstitut låter dig göra flera val, där du kan kombinera att få heta stenar med en form av akupressur där massören pressar på de punkter där du har extra värk. Det är även vanligt att få så kallad bindvävsmassage vilket innebär att massören tar i väldigt hårt för att öka blodcirkulationen och få spänningar att släppa. Den modellen tros även ge en bättre spänst i huden och ska kunna stärka immunförsvaret.
Vilken effekt massage har på riktigt är inte vetenskapligt fastställt. Man vet att den har betydelse för idrottsmäns kapacitet, men den kan inte ersätta medicinsk vård eller riktig sjukgymnastik. Det är en kortsiktig behandling som ger bäst effekt om den görs regelbundet, därför är det ofta bra om du bokar in flera tider om du känner att du har ett stort behov. Ska du börja träna och vill undvika träningsvärk är en massagestund efteråt ett bra alternativ eftersom det kan förebygga muskelskador. På många gym kan man boka en tid hos en professionell massör som är van vid både nybörjare och idrottare. Detta är en enkel form av egenvård eftersom du inte behöver en läkare, remisser eller recept utan smidigt kan beställa en tid själv.

Massage för alla

Massage har funnits sedan 100-talet i Kina och handlar om hur en utbildad person knådar och klämmer på dina muskler för att öka blodcirkulationen och göra så att värk och spänningar släpper. Har du problem med nacken på grund av för mycket stillasittande jobb? Då är detta ett bra alternativ. Inom idrotten är det vanligt att massera en krånglande eller värkande kroppsdel för att på så sätt mobilisera musklerna. Oavsett om du idrottar eller ägnar mycket tid i TV-soffan är en skön knådning någonting för alla. Det tros stärka immunförsvaret och kan ge en spänstigare hud, enligt vissa. Prova själv på denna enkla typ av egenvård, du kommer nog vilja boka en ny tid direkt när första sessionen är klar.